A hastánc eredete

Habár a hastánc a világ valószínűleg legrégebben ismert és feljegyzett táncformáinak egyenes leszármazottja, mai megjelenését nem hiszem, hogy érdemes túlmisztifikálni. Bejárta a világot, divatot teremtett, új irányzatok születtek és születnek ma is. Talán az egyik legdinamikusabban fejlődő, alakuló, változó táncművészeti ág szerte a világon…

Ám tekintsünk kicsit vissza, hisz a gyökerek ismerete legalább annyira fontos, mint a jövője!

Az ókorban még a matriarchális társadalmak voltak a jellemzőek, ebből kifolyólag az imádott istenalak a Földanya Istennő volt. Az ő hatásköre volt a teremtés, újjászületés, jólét, jó termés, állathozam, fajfenntartás, az évszakok váltakozása stb. Szoros kapcsolatát a termékenységgel az is mutatta, hogy papjai és papnői rendszeresen áldozatokat mutattak be neki. Ezek érdekessége a "szent templomi prostitúció" fogalmával jellemezhető, mely akkoriban nem váltott ki ellentétes érzéseket. Szertartásaik alatt fiatal lányok szüzességét ajánlották fel az istennőnek, hisz ez volt a legnagyobb kincs, melyet nő adhatott.

Fennmaradtak leletek egyéb vonatkozásairól, például:

  • Egyiptomban az esküvői szertartások jellegzetes táncosa volt a Zeffa. Ez a szó jelentette magát az esküvői menetet, a táncost és a táncot. Fején shamadant (gyertyatartót) viselt, ezzel világítva meg a menet útvonalát. Ezen kívül a tűz szimbolikus jelentése is fontos volt számukra, mint a megtisztulás, az új kezdete,
  • Marokkóban a Schikhatt táncosok voltak jellemzőek, akik a táncot a pantomimmal ötvözték és a nászéjszakát imitálták mozdulataikkal. Vezetőjük a "sheika" vagy "sheik" volt, melynek jelentése "a tudás birtokosa",
  • az arab törzseknél a szülés folyamatát is tánc kísérte. (lásd: Kismama hastánc)


Később a világi, szórakoztató táncok egyre nagyobb teret nyertek. Habár a muszlim hit nem engedte, hogy nyilvánosan táncoljanak a nők, volt egy népcsoport, akiket ez nem kötött. Ők voltak a ghawazee-k vagy cigányok (róluk később részletesebben szót ejtünk).

Főleg az ókori Görögországban, illetve egyéb térségekben szokás volt, hogy a szegényebb sorból származó fiatal lányok kimentek a piactérre, és nyilvános táncukért a járókelők pénzt dobáltak nekik. Így keresték meg a hozományra valót, és hogy ezt biztonságban tudják, felvarrták a ruhájukra. Elképzelések szerint innen ered a mai rázókendők használata, és ezen okból készítik a rajtuk látható érméket az antik pénzek mintájára.

Emellett az már ókorban voltak hivatásos, felbérelhető tánccsoportok, akik az ünnepélyeken szórakoztatták a vendégeket.
Természetesen jelen voltak a háremek, ahol a hölgyek elnevezése "almeh" vagy "almeah" volt, melynek jelentése "tanult nő". A gésákhoz hasonlóan ők is jártasak voltak a zenében, táncban, művészetekben, tudományokban. Társalgással, szerelemmel szórakoztatták urukat, és leletek szerint már ekkoriban megszülettek az első koreográfiák.

Az iszlám hit terjedése erős visszaszorító hatást gyakorolt a hastáncra, szinte kiirtotta. A nyilvános előadások megszűntek, csupán a valláson kívül állók gyakorolhatták. Habár megélhetésüket továbbra is biztosította, megítélésük, a társadalmi hierarchiában betöltött szerepük már korántsem volt megbecsültnek nevezhető.
Virágzóak maradtak azonban a transztáncok, melyek a testi, lelki gyógyítást és vallásos célokat képviseltek. Közéjük tartozott a szufik tánca, mely talán az egyik legismertebb transztánc. A szufik egy kevésbé konzervatív vallási csoport voltak, akik úgy tartották, hogy az érzelmeket, boldogságot kifejező dallamok nem állnak ellentétben a hittel és annak szabályaival. Táncukban (melyet dervistáncnak is neveznek) a táncos teste az ég és a föld közötti csatornává vált, ily módon közel kerülhettek istenükhöz.

 
Ajánlások
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Facebook
Chandani on Facebook
Szavazás
A hastánc mely irányzatai érdekelnek téged leginkább?
 

Profil informci

Application afterLoad: 0.002 seconds, 0.30 MB
Application afterInitialise: 0.102 seconds, 0.98 MB
Application afterRoute: 0.134 seconds, 1.71 MB
Application afterDispatch: 0.226 seconds, 2.60 MB
Application afterRender: 0.334 seconds, 3.02 MB

Memriahasznlat

3203232

22 lekrdezs naplzsa ksz

  1. SELECT *
      FROM jos_session
      WHERE session_id = 'a33c5dfe6c4e95cfe40c8ea6af63cdf8'
  2. DELETE
      FROM jos_session
      WHERE ( time < '1624298532' )
  3. SELECT *
      FROM jos_session
      WHERE session_id = 'a33c5dfe6c4e95cfe40c8ea6af63cdf8'
  4. INSERT INTO `jos_session` ( `session_id`,`time`,`username`,`gid`,`guest`,`client_id` )
      VALUES ( 'a33c5dfe6c4e95cfe40c8ea6af63cdf8','1624301232','','0','1','0' )
  5. SELECT *
      FROM jos_components
      WHERE parent = 0
  6. SELECT folder AS type, element AS name, params
      FROM jos_plugins
      WHERE published >= 1
      AND access <= 0
      ORDER BY ordering
  7. SELECT m.*, c.`option` AS component
      FROM jos_menu AS m
      LEFT JOIN jos_components AS c
      ON m.componentid = c.id
      WHERE m.published = 1
      ORDER BY m.sublevel, m.parent, m.ordering
  8. SELECT template
      FROM jos_templates_menu
      WHERE client_id = 0
      AND (menuid = 0 OR menuid = 27)
      ORDER BY menuid DESC
      LIMIT 0, 1
  9. SELECT a.*, u.name AS author, u.usertype, cc.title AS category, s.title AS section, CASE WHEN CHAR_LENGTH(a.alias) THEN CONCAT_WS(":", a.id, a.alias) ELSE a.id END AS slug, CASE WHEN CHAR_LENGTH(cc.alias) THEN CONCAT_WS(":", cc.id, cc.alias) ELSE cc.id END AS catslug, g.name AS `groups`, s.published AS sec_pub, cc.published AS cat_pub, s.access AS sec_access, cc.access AS cat_access 
      FROM jos_content AS a
      LEFT JOIN jos_categories AS cc
      ON cc.id = a.catid
      LEFT JOIN jos_sections AS s
      ON s.id = cc.section
      AND s.scope = "content"
      LEFT JOIN jos_users AS u
      ON u.id = a.created_by
      LEFT JOIN jos_groups AS g
      ON a.access = g.id
      WHERE a.id = 48
      AND (  ( a.created_by = 0 )    OR  ( a.state = 1
      AND ( a.publish_up = '0000-00-00 00:00:00' OR a.publish_up <= '2021-06-21 18:47:12' )
      AND ( a.publish_down = '0000-00-00 00:00:00' OR a.publish_down >= '2021-06-21 18:47:12' )   )    OR  ( a.state = -1 )  )
  10. UPDATE jos_content
      SET hits = ( hits + 1 )
      WHERE id='48'
  11. SELECT setting
      FROM jos_sc_config
      WHERE keyword='thousand_sep'
      AND cfgset='0'
  12. SELECT setting
      FROM jos_sc_config
      WHERE keyword='decimal_sep'
      AND cfgset='0'
  13. SELECT setting
      FROM jos_sc_config
      WHERE keyword='decimals'
      AND cfgset='0'
  14. SELECT setting
      FROM jos_sc_config
      WHERE keyword='currency'
      AND cfgset='0'
  15. SELECT setting
      FROM jos_sc_config
      WHERE keyword='curralign'
      AND cfgset='0'
  16. SELECT id, title, module, position, content, showtitle, control, params
      FROM jos_modules AS m
      LEFT JOIN jos_modules_menu AS mm
      ON mm.moduleid = m.id
      WHERE m.published = 1
      AND m.access <= 0
      AND m.client_id = 0
      AND ( mm.menuid = 27 OR mm.menuid = 0 )
      ORDER BY position, ordering
  17. SELECT *
      FROM jos_banner
      WHERE showBanner = 1
      AND (imptotal = 0 OR impmade < imptotal)
      AND cid = 1
      AND catid = 1
      ORDER BY sticky DESC, ordering
      LIMIT 0, 4
  18. UPDATE jos_banner
      SET impmade = impmade + 1
      WHERE bid = 3
  19. UPDATE jos_banner
      SET impmade = impmade + 1
      WHERE bid = 6
  20. UPDATE jos_banner
      SET impmade = impmade + 1
      WHERE bid = 5
  21. SELECT id, title, CASE WHEN CHAR_LENGTH(alias) THEN CONCAT_WS(':', id, alias) ELSE id END AS slug 
      FROM jos_polls
      WHERE id = 6
      AND published = 1
  22. SELECT id, text
      FROM jos_poll_data
      WHERE pollid = 6
      AND text <> ""
      ORDER BY id

Betlttt nyelvi fjlok

Lefordtatlan karakterlncok diagnosztika

Nincs

Lefordtatlan karakterlncok tervez

Nincs